globalns.dk> Support > Generelle vilkår
Generelle vilkår
Generelle vilkår
De generelle vilkår er også tilgængelige i PDF-format. Du kan få adgang til dem ved at klikke her.
GNS Sweden AB
Generelle Vilkår 2022-08-01
1 Generelt
1.1 Disse generelle vilkår med bilag gælder fra og med den 1. august 2022 og erstatter tidligere generelle vilkår. Disse vilkår regulerer forholdet mellem myndig fysisk person eller juridisk person (Kunden) og GNS Sweden AB (GNS).
2 Aftalen
2.1 Aftale anses for at være indgået, når Kunden har foretaget en bestilling af tjeneste eller vare, og GNS har bekræftet og godkendt bestillingen. GNS forbeholder sig retten til at foretage en sædvanlig kreditvurdering af kunden.
2.2 Kunden anses for at have foretaget en bestilling af vare/tjeneste;
1. Ved at udfylde en særlig bestillingsformular, som sendes til GNS pr. post, eller
2. Ved at kunden bestiller vare/tjeneste; elektronisk på Hjemmesiden (www.gns.se), via e-mail, post, eller
3. Ved at kunden mundtligt bestiller vare/tjeneste eller på anden måde indgår særlig aftale med GNS.
2.3 Disse generelle vilkår er uden undtagelse en integreret del af aftalen mellem parterne. I de tilfælde, hvor der i aftalen eller tilhørende bilag findes særlige aftalebestemmelser, der afviger fra disse generelle vilkår, skal de særlige aftalebetingelser have forrang for de generelle.
2.4 Aftalen gælder fra den dag, aftalen er underskrevet af begge parter, eller når bestillingen er godkendt og bekræftet af GNS, eller ellers på det tidspunkt, hvor tjenesten er åbnet for brug, hvis det sker tidligere, i et (1) år. Hvis ikke aftalen opsiges rettidigt i henhold til punkt 2.5, forlænges aftalen automatisk med et (1) år ad gangen.
2.5 Opsigelse af Aftalen skal ske skriftligt og være modtaget af parten senest seks (6) måneder før aftalens udløb. Aftalen ophører tolv (12) måneder efter, at opsigelsen er modtaget af GNS. Ved Kundens opsigelse før tid eller som følge af en aftale om førtidsindfrielse af Aftalen, skal Kunden betale de resterende månedlige gebyrer for aftaleperioden til GNS. Ved førtidsindfrielse af Aftalen har GNS også ret til at opkræve Kunden et administrationsgebyr i henhold til gældende prisliste.
2.6 GNS har ret til at ophæve Aftalen, hvis Kunden er genstand for betalingsanmærkning, erklæres konkurs, indleder akkord, indstiller sine betalinger eller ellers antages at være insolvent, eller hvis der ifølge GNS vurdering er stærke grunde til at antage, at købesum eller månedligt gebyr m.m. ikke kan betales. GNS har også ret til i disse tilfælde at tilbageholde levering af den leverede Tjeneste eller del deraf, indtil betryggende sikkerhed er stillet af Kunden.
3 Tjenesten
3.1 Tjenesten leveres i overensstemmelse med, hvad der er skriftligt aftalt, eller som ellers reguleres i de generelle vilkår eller tilhørende bilag. GNS forbeholder sig retten til at tilføje, fjerne eller ændre de aftalte tjenester når som helst og fra tid til anden, forudsat at tilføjelserne eller ændringerne ikke medfører væsentlig ulempe for Kunden.
3.2 Kunden skal underrettes senest en (1) måned før den eller de af GNS angivne ændringer træder i kraft, hvis ændringen er til ugunst for Kunden. Dette kan ske ved opslag på hjemmesiden. Kunden har ret til at opsige aftalen, forudsat at ændringen ikke er uvæsentlig, eller ellers hvis den påfører kunden betydelig ulempe. Opsigelsen har virkning fra ændringens ikrafttræden.
3.3 Kunden har ikke ret til at gøre andre sanktioner gældende ved ændringer foretaget af GNS end hvad der er angivet i punkt 3.2.
3.4 GNS forbeholder sig retten til når som helst og fra tid til anden at ændre software og udstyr og/eller installere nye releases og versioner af GNS leverede tjenester.
4 Drift og vedligeholdelse
4.1 GNS forpligter sig til efter fejlmelding hurtigt at påbegynde fejlafhjælpning af driftsafbrydelser eller andre trafikhindrende fejl. Fejlmelding skal ske til supporten, via e-mail, via vores hjemmeside www.gns.se eller telefon helst på hverdage mellem 09:00-18:00. GNS kan ikke holdes ansvarlig for driftsafbrydelser, som helt eller delvis kan henføres til kunden, for fejl, der ligger uden for GNS kontrol, eller for fejl, der kan henføres til GNS underleverandører eller leverandører.
4.2 Hvis fejlen helt eller delvist kan henføres til Kunden eller en anden, som Kunden er ansvarlig for, har GNS ret til erstatning fra Kunden. GNS har i disse tilfælde ret til at opkræve Kunden for det nedlagte arbejde i henhold til den til enhver tid gældende prisliste.
4.5 GNS skal udføre løbende vedligeholdelse og service af Webhotellet/Serverhotellet og dertil hørende udstyr. Ved sådanne lejligheder forbeholder GNS sig retten til midlertidigt at suspendere levering af Tjenesten samt begrænse adgangen til Internettet/Hjemmesiden. Afbrydelser, der opstår på grund af planlagt vedligeholdelse, betragtes ikke som driftsafbrydelser. Ved omfattende tiltag skal Kunden underrettes, inden tiltaget iværksættes.
5 Tilgængelighed
5.1 GNS garanterer en gennemsnitlig oppetid på 99.7 %.
5.2 Tilbagebetaling kan ske, hvis den aftalte båndbredde til Kundens servere ikke har været tilgængelig i henhold til den garanterede oppetid, hvis fejlen ligger inden for GNS kontrol, og driftsafbrydelsen ikke vedrører planlagt vedligeholdelse som nævnt ovenfor. Kortere serviceafbrydelser kan opstå selv under normal drift og giver ikke ret til kompensation eller erstatning.
5.3 Tilbagebetaling sker efter, at Kunden har indgivet en skriftlig anmodning om dette, og at GNS har undersøgt og fundet, at der er grundlag for ret til tilbagebetaling. Skriftlig anmodning om tilbagebetaling skal indgives til GNS senest tredive (30) dage efter genoprettelse af den aktuelle driftsafbrydelse, ellers bortfalder kundens ret til erstatning. Kunden har ikke ret til at gøre andre sanktioner gældende ved mangel i garanteret oppetid/tilgængelighed end hvad der er angivet i dette punkt.
5.4 Tilbagebetaling sker ved tilbagebetaling af Kundens månedsgebyr i forhold til den tid, som forstyrrelsen eller afbrydelsen har varet. Kunden har kun ret til erstatning gennem fradrag på kommende faktura. For nærmere regulering af dette henvises til den til enhver tid gældende Service Level Agreement (SLA), som er offentliggjort på hjemmesiden.
6 Ansvar
6.1 GNS er ansvarlig for at levere tjenesten i henhold til aftalen, opfylde sine forpligtelser i henhold til gældende love og bestemmelser samt udføre tjenesten på en faglig måde.
6.2 Kunden forpligter sig til at bruge tjenesten i overensstemmelse med aftalen og gældende love, regler og bestemmelser, samt betale forfaldne gebyrer rettidigt.
6.3 Det er kundens ansvar at sikre, at tredje part ikke har ret til at fjerne eller ændre Kundens aktiver fra Leverandørens driftssted i overensstemmelse med aftalte vilkår.
6.4 Kunden har ikke ret til at bruge ressourcer eller på anden måde søge uautoriseret adgang til GNS’s hardware eller software, systemer eller andre data, der ikke er beregnet til Kunden.
6.5 Kunden er over for GNS alene ansvarlig for, at information, der er relateret til kundens brug af tjenesten eller til nogen, som kunden svarer for, som er overført til eller håndteres inden for tjenesten:
1. Ikke udgør krænkelse af tredjeparts rettigheder eller på anden måde strider mod gældende lovgivning
2. Betegnes som anstødelig, krænkende og/eller uetisk
3. Kan skade GNS eller andre.
Ved overtrædelse af nogen af ovenstående punkter har GNS ret til straks at forhindre fortsat spredning af information i tjenesten og/eller fortsat brug af tjenesten. GNS forbeholder sig retten til fra tid til anden at vurdere, om information eller andre data kan anses for at være anstødelige, krænkende og/eller uetiske.
6.6 GNS har ret til at tilgå al information, der er overført eller leveret til tjenesten for at kunne udøve ovenstående rettighed. Kunden skal yde GNS al bistand til gennemførelse af en sådan undersøgelse.
6.7 Kunden er over for GNS alene ansvarlig for information, varer og/eller tjenester, som kunden leverer via Internettet.
6.8 Kunden er ansvarlig for på forhånd at have sikret, at alle nødvendige tilladelser er til stede for både de varer og tjenester, som Kunden leverer, samt for at al modtagelse, spredning og/eller lagring af information sker i overensstemmelse med gældende ret.
6.9 Kunden er ansvarlig for, at uautoriserede ikke kan få adgang til adgangskoder og dermed sammenlignelig information ved at opbevare dem på en sikker måde.
6.10 Kunden er ansvarlig for fejl eller mangler i Kundens udstyr, hvis udstyret ikke er lejet af GNS, eller i givet fald af et finansieringsselskab, samt for fejl i software, der ikke leveres af GNS. Leverandørens vilkår for software gælder til enhver tid.
7. Gebyrer
7.1 De i aftalen angivne priser, bortset fra hvad der følger af denne punkt 7, er faste i aftaleperioden. GNS forbeholder sig dog ret til at foretage prisjusteringer for hver ny aftale- eller forlængelsesperiode. Desuden har GNS ret til at hæve priserne for Tjenesten med op til 10 % årligt og derudover ændre priserne med øjeblikkelig virkning uden ret for Kunden til at opsige aftalen, hvis: (i) GNS leverandører af produkt eller software, der indgår i Tjenesten, har hævet deres priser eller licensgebyrer; (ii) lovgivning, valutakursændring, pengepolitisk eller valutapolitisk foranstaltning eller anden myndighedsforanstaltning medfører øgede omkostninger for GNS; eller (iii) generel omkostningsstigning for GNS levering af Tjenester som følge af ændringer i antallet af brugere/klienter hos Kunden eller Kunden har anmodet om ændret indhold i Tjenesten. Prisjustering i henhold til (i)-(iii) skal være proportional med GNS’s omkostningsstigning.
7.2 Gebyrer beregnes i henhold til GNS’s til enhver tid gældende prisliste for tjenesten, medmindre andet er aftalt. Hvis en fast pris ikke er udtrykkeligt aftalt, har GNS ret til løbende at justere prisen. Alle gebyrer er beregnet i SEK og eksklusive lovpligtig moms. Gebyrer kan bestå af variable, faste eller engangsgebyrer. Et faktureringsgebyr på femogtyve (25) SEK opkræves pr. faktura.
7.3 Hvis Kunden flytter til andre lokaler i aftaleperioden, forbeholder GNS sig retten til at fakturere Kunden for de ekstraomkostninger, der opstår for GNS som følge deraf.
7.4 Anmodning om kompensation i henhold til tilgængelighedsgarantien i Bilag B Serviceniveauer skal ske senest tredive (30) dage efter den pågældende periode. Kompensation reguleres ved kreditering af kommende fakturering.
7.5 GNS forbeholder sig retten til gebyrforhøjelse. Gebyrforhøjelser skal meddeles Kunden skriftligt mindst tredive (30) dage i forvejen. Dette kan ske via brev, fax, e-mail eller ved opslag på GNS’s hjemmesider. Gebyrsænkninger behøver ikke meddeles Kunden på forhånd.
7.6 Medmindre andet følger af aftalen, giver Kunden hermed GNS ret til at opkræve gebyrer, når tjenesten er driftsklar eller fra den tidligere dato, hvor Kunden er begyndt at bruge tjenesten.
7.7 I tilfælde af, at GNS har udnyttet sin ret i henhold til § 8.3 og afbrudt kundens tjeneste, forbliver kundens forpligtelse til at betale de faste gebyrer.
8. Betaling
8.1 Medmindre andet er aftalt, faktureres variable gebyrer månedligt bagud og faste gebyrer månedligt forud. Fakturaen anses for at være kommet Kunden i hænde senest fem (5) arbejdsdage efter, at fakturaen er sendt til den af Kunden oplyste adresse.
8.2 Kunden skal betale til den konto og inden den forfaldsdato, der er angivet på fakturaen. Betalingen anses for at være fuldført, når betalingen er modtaget af GNS.
8.3 Hvis fuld betaling ikke er sket senest ti (10) dage efter, at påmindelsen er sendt til Kunden, har GNS ret til straks at afbryde de aftalte tjenester, indtil fuld betaling sker.
8.4 Hvis Tjenesten er blevet afbrudt i henhold til § 8.3 og 8.8, opkræves et særligt genåbningsgebyr for genåbning af Tjenesten.
8.5 Ved forsinket betaling påløber en årlig morarente på femten (15) procent, fra forfaldsdatoen til fuld betaling sker. GNS har også ret til at opkræve lovpligtige påmindelsesgebyrer og eventuelle inkassoomkostninger.
8.6 Hvis Kunden ikke har brugt den bestilte tjeneste på grund af forsinkelse eller forhold relateret til Kunden, fritager dette ikke Kunden fra betalingsforpligtelsen.
8.7 Hvis Kunden ændrer faktureringsadresse, skal dette straks meddeles GNS skriftligt.
8.8 Hvis der er grund til at frygte, at Kunden ikke vil være i stand til at opfylde sine forpligtelser over for GNS, har sidstnævnte ret til at opsige Aftalen med øjeblikkelig virkning. I stedet for at opsige Aftalen kan GNS kræve, at Kunden stiller sikkerhed for opfyldelsen af sine forpligtelser over for GNS. Med sikkerhed for bestilte tjenester menes et beløb svarende til betaling af både løbende og faste gebyrer mindst tre (3) måneder forud, som afregnes bagud mod faktiske omkostninger. Hvis Kunden er ude af stand til eller nægter at stille sådan sikkerhed, har GNS ret til at opsige Aftalen med øjeblikkelig virkning.
8.9 Kunden skal straks meddele GNS, hvis faktura anses for at være forkert. Hvis dette ikke sker inden for rimelig tid (senest 15 dage efter fakturadatoen), mister Kunden retten til at gøre indsigelse mod fakturaen.
9. Ejendomsret til produkter m.m.
9.1 Ved Kundens køb af Produkter og anden hård- og software forbeholder GNS sig ejendomsretten, indtil Kunden har betalt købesummen fuldt ud.
9.2 Ved Kundens leje giver GNS kun Kunden brugsret til den nødvendige lejede Produkt eller anden udstyr til Tjenesten. Lejet Produkt eller udstyr er GNS’ ejendom, og Kunden erhverver ikke ejendomsret til denne gennem Aftalen. Ejendomsretten til udskiftede dele tilhører ejeren af Produktet. Kunden skal sørge for at vedligeholde alle Produkter hos Kunden, så længe ejendomsretten tilhører GNS eller Finansselskab, eller Kunden endnu ikke har betalt fuldt ud til GNS eller Finansselskab for købt Produkt.
10. Ansvar for tjenesten
10.1 GNS er ansvarlig for, at Tjenesten lever op til de krav, der stilles til leveringen og tilgængeligheden af Tjenesten i henhold til Bilag B. Kunden har ret til kompensation, forudsat at Tjenesten ikke har været tilgængelig i henhold til de vilkår og serviceniveauer, der er specificeret i Bilag B. Kunden har derudover ingen ret til anden kompensation eller erstatning for afvigelser fra de aftalte serviceniveauer. Kunden har kun ret til at gøre indsigelser i henhold til denne punkt, hvis Kunden har givet GNS skriftlig meddelelse herom senest tredive (30) dage efter, at Kunden blev opmærksom på eller burde være opmærksom på grundlaget for kravet.
10.2 GNS’ forpligtelser og ansvar for Tjenesten og den angivne pris omfatter ikke service på Kundens placerede Produkt eller hvis Tjenesten ikke har været tilgængelig på grund af: (i) fabrikationsfejl eller fejl forårsaget af Kundens brug af Produktet med andet udstyr eller andre komponenter, der påvirker Produktets funktion; (ii) fejl forårsaget af Kundens underdimensionering eller manglende netværkskapacitet; (iii) fejl i software leveret fra tredjepart; (iv) fejl forårsaget af ændringer, justeringer eller indgreb i Produktet foretaget af Kunden, der afviger fra den af GNS leverede brugerdokumentation; (v) fejl forårsaget af Kundens handling eller forsømmelse eller af nogen, som Kunden er ansvarlig for; eller (vi) fejl forårsaget af andre omstændigheder uden for GNS’ kontrol.
11. Rekruttering
11.1 Kunden forpligter sig til, i hele kontraktperioden samt i tolv (12) måneder efter samarbejdets ophør og Kundens endelige fakturering for Tjenesten, ikke at ansætte eller aktivt forsøge at overtale GNS’ personale eller konsulenter, der på vegne af GNS har udført opgaver for Kunden, til at forlade deres ansættelse. Hvis Kunden undlader at opfylde denne forpligtelse, skal Kunden betale en bod. Boden skal udgøre et beløb svarende til ti gange det gældende prisbaserede beløb.
12. Domænenavne
12.1 GNS formidler registrering af domænenavne til domæneregistrator for ønsket topdomæne. GNS er ikke ansvarlig for registratorens handlinger og er ikke ansvarlig for, at det ønskede domænenavn, der er videresendt, bliver registreret.
12.2 GNS er ikke ansvarlig for eventuelle tab eller skader, der opstår som følge af, at domænenavn ikke er blevet registreret.
13. Immaterielle rettigheder
13.1 Alle immaterielle rettigheder til udstyr, software, manualer eller anden ejendom og information, der leveres af GNS, er og forbliver GNS’ eller deres licensgiveres ejendom. Kunden erhverver gennem aftalen en begrænset, ikke-eksklusiv og ikke-overdragelig eller videreudlejeret til at bruge den software, der stilles til rådighed for Kunden til Kundens brug af de bestilte tjenester.
13.2 Kunden er ikke berettiget til at duplikere, mangfoldiggøre eller på anden måde kopiere leveret software.
14. Risiko for tab eller/og forvanskning af formidlet information
14.1 GNS er ikke ansvarlig for tab eller forvanskning af den information, der formidles elektronisk gennem tjenesten.
14.2 GNS er ikke forpligtet til at tage sikkerhedskopi af den information, der er overført fra Kunden til GNS, medmindre dette er aftalt særskilt.
15. Erstatning
15.1 GNS er kun ansvarlig for direkte skader forårsaget af uagtsomhed fra GNS eller af nogen, som GNS er ansvarlig for.
15.2 GNS’ ansvar for tjenesten omfatter ikke fejl, der er af mindre betydning for tjenestens tilsigtede anvendelse, eller som ikke indebærer andet end mindre ulejlighed for Kunden.
15.3 GNS er under ingen omstændigheder ansvarlig for indirekte skader såsom tabt fortjeneste eller nytte, nedsat produktivitet/produktion eller andre forretningsmæssige tab, som Kunden måtte pådrage sig. GNS er heller ikke ansvarlig for skader på tredjemand, hindringer for Kunden i at opfylde forpligtelser over for tredjemand eller andre skader, der ikke med rimelighed kunne forudses af GNS.
15.4 Kunden skal holde GNS skadesløs fra krav rettet mod GNS fra tredjemand som følge af information, som Kunden er ansvarlig for i henhold til § 6.
15.5 GNS er ikke ansvarlig for tabt information eller forvanskning af information som følge af uautoriseret indtrængen i GNS’ computerressourcer fra tredjemand.
15.6 GNS’ erstatningsansvar er begrænset til maksimalt 5000 kr pr. skade.
16. Ophævelsesgrunde
16.1 Hvis en part begår kontraktbrud og ikke har foretaget rettelse senest tyve (20) dage efter, at skriftlig påmindelse er afgivet af den anden part, har denne ret til at opsige aftalen med øjeblikkelig virkning skriftligt.
16.2 En part har altid ret til at opsige aftalen med øjeblikkelig virkning, hvis den anden part har indstillet betalingerne, indledt akkordforhandlinger, er i likvidation, er gået konkurs eller viser andre klare tegn på insolvens.
17. Force Majeure
Parterne er fritaget for konsekvenser, hvis opfyldelsen af en bestemt forpligtelse forhindres eller væsentligt vanskeliggøres af omstændigheder uden for deres kontrol, som ikke med rimelighed kunne forudses. Som force majeure betragtes krig, naturkatastrofer, arbejdsmarkedskonflikter, brand, lynnedslag, indgreb fra myndigheder eller anden offentlig regulering eller andre lignende forhold.
18 Overdragelse af aftale
Kunden har ikke ret til uden forudgående skriftligt samtykke fra GNS helt eller delvist at overdrage sine rettigheder og forpligtelser i henhold til aftalen.
GNS har dog ret til uden Kundens samtykke helt eller delvist at overdrage sine rettigheder og forpligtelser i henhold til aftalen samt at overdrage aftalen i sin helhed. GNS har altid ret til at overdrage retten til at modtage betaling i henhold til Aftalen.
19 Fortrolighed
Parterne forpligter sig til ikke at afsløre sådan information til tredjepart, som nogen af parterne har modtaget og som skal betragtes som forretningshemmeligheder eller på anden måde er fortrolig. Parterne skal også træffe nødvendige foranstaltninger for at forhindre, at sådan information spredes eller afsløres til tredje part af ansatte hos en af parterne eller af andre, som parten er ansvarlig for.
20 Ændring af Vilkår
20.1 Disse generelle vilkår gælder fra den 1. august 2022 og herefter indtil videre. Ændringer i GNS’ generelle vilkår skal varsles med mindst en (1) måneds varsel.
20.2 Hvis eventuelle ændringer er til væsentlig ulempe for Kunden, har Kunden ret til at opsige aftalen med virkning fra det tidspunkt, hvor ændringen træder i kraft. En sådan opsigelse skal ske skriftligt og senest ved aftalens ændrings ikrafttrædelse.
21 Fortrydelsesret (Gælder Kun Forbrugere)
21.1 Fortrydelsesfrist
Hvis Kunden er forbruger i henhold til svensk ret, har Kunden ret til at træde tilbage fra aftalen, forudsat at Kunden underretter GNS om dette inden fjorten (14) dage fra aftalens indgåelse (fortrydelsesfristen).
21.2 Undtagelse fra fortrydelsesfristen
Hvis Kunden (forbrugeren) giver samtykke til, at GNS påbegynder idriftsættelsen af tjenesten i løbet af fortrydelsesfristen, dvs. inden for de nævnte fjorten (14) dage, gælder fortrydelsesfristen ikke. Kunden er hermed indforstået med, at hvis tjenesten er blevet idriftsat eller opfyldelsen er påbegyndt med forbrugerens godkendelse, eller forbrugeren er begyndt at bruge tjenesten i fortrydelsesfristen, bortfalder fortrydelsesretten som angivet i 18.1 ovenfor.
22 Konsekvenser af aftalens ophør
Når aftalen ophører med at gælde, bortfalder også Kundens ret til at benytte GNS’ tjenester. Ved opsigelsens udløb er Kunden forpligtet til straks at returnere / afinstallere den eventuelt af GNS stillede software til tjenesten samt skriftligt at bekræfte, at dette er gjort.
23 Tvist
23.1 Tvister vedrørende aftalen, dens anvendelse eller fortolkning skal afgøres af svensk almindelig domstol med Stockholms Tingsrätt som første instans. Ved prøvningen skal svensk ret anvendes.
23.2 På trods af ovenstående forbeholder GNS sig retten til at anlægge sag ved anden almindelig domstol eller fogedret vedrørende ubetalte krav for aftalte tjenester.
24 Behandling af personoplysninger
24.1 Som bilag til de generelle vilkår gælder GDPR-politikken, som findes som bilag til de generelle vilkår samt på vores hjemmeside www.gns.se, medmindre der er indgået en særlig databehandleraftale.
24.2 Kunden giver sit samtykke til, at GNS må udføre markedsføring overfor Kunden i form af kampagner og tilbud. Dette kan ske via post, e-mail, telefonopkald og SMS. Kunden har ret til at afmelde sig denne kommunikation ved at følge instruktionerne i udsendelserne eller ved at kontakte GNS via post, e-mail, kontaktformular på www.gns.se eller ved at ringe til vores kundeservice.
25 Særlige bilag
25.1 Vores GDPR-politik reguleres i bilag 1.